مدارات الکترونیکی داخل مایکروفر

در این مطلب قصد داریم به معرفی مدارات الکترونیکی داخل مایکروفر بپردازیم :

مدارات الکترونیکی داخل مایکروفر تقسیم مدارها 

شما می‌توانید به سادگی توسط تقسیم کردن مایکروویو(مایکروفر) به دو قسمت متفاوت آن را تعمیر نمائید.

قسمت اول شامل مدار ولتاژ پائین.

قسمت دوم شامل مدار ولتاژ بالا می‌باشد.

اجزای ابتدائی در مدار ولتاژ پائین فیوز، کلیدهای متصل همچنین، تایمر، برش های دمائی، چراغ مایکروویو، موتر دهنده، موتور چرخنده، موتور فن، چراغ پخت، رله مایکروویو، triac و سیم پیچی اولیه از ترانسفورمر ولتاژ بالا می‌باشد.

در مدارهای ولتاژ پائین شما ممکن است یک المنت حرارتی و یک رله قدرت در اجاق گازی داشته باشید. اجاق گازی ممکن است که دارای حسگر رطوبت باشد، سوئیچ گیره، موتور فن حرارت دهنده و برش حرارتی دما را دارا باشد. تمام اجزاء در دو قسمت اولیه در مدار AC 12.7 کار می‌کنند. پانل کنترل در مدار 120 ولت کار می‌کند با یک ترانسفورمر قدرت جداگانه که فقط برای مدارهای کنترل کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همینطور، انتخاب پانل کنترل و کنترل های پروب حرارت و ماژول triac . مدار دوم شامل تمام قسمت هائی است که در قسمت ولتاژ بالا کار می‌کند. مدارهای ولتاژ بالا تشکیل شده اند از سیم پیچی ثانویه از یک ترانسفورمر بزرگ با ولتاژ بالا، ترانسفورمر مخصوص رشته ای یا رشته یا سیم پیچی حرارتی خازن ولتاژ بالا و دیود مگناترون و مقاومت Bleeder.

شما ممکن است که یک مقاومت Bleeder و مقاومت ولتاژ (جریان) رد طول خازن ولتاژ بالا پیدا نمائید و مقاومت 10 اهم در سری با دیود ولتاژ بالا به ارت. یک سوئیچ قدرت متغیر ممکن است که در مابین دیود ولتاژ بالا و ترمینال کاتود مگناترون موجود باشد. به جز خازن دو عدد کوئل شکن ممکن است که در قفس مگناترون موجود باشند. در مدل های اولیه، دیود ولتاژ بالا در داخل محدوده محافظت شده مگناترون موجود بوده است.

انواع مختلف فیوزها 

بعضی از سازندگان مایکروویو(مایکروفر) همان فیوزهای معمول خانگی را برای حفاظت مدارهای مایکروویو استفاده می‌کنند. اما بسیاری از سازندگان حفاظت فیوزها را به وسیله فیوز بلند نوع شیمیائی آن تأمین می‌کنند. شما ممکن است یک نوع دیگر فیوز نوع دمائی را در سری با فیوز مایکروویو پیدا کنید. معمولاً فیوز مایکروویو در خط مدارت قدرت قرار می‌گیرد. البته ماقبل هر عملکرد سوئیچ سیم برق را از پریز قبل از تعویض و یا تست فیوز ماکروویو بکشید. اگر فیوز زیر سیم ها و قطعات قرار گرفته قبل از جدا کردن فیوز قدیمی، خازن ولتاژ بالا را تخلیه نمائید. سوئیچ متصل مانیتور را در زمانی که فیوز می‌پرد وقتی که درب باز می‌شود تعویض نمائید. فیوز مایکروویو در مدار ولتاژ پائین قرار دارد.

نمودار طراحی 

نمودار طراحی، شامل تمام قطعات درون مایکروویو می‌باشد البته به غیر از مدارهای پانل کنترل تماسی. طراحی دستگاه مایکروویو سامسونگ مدل MW2800V پانل کنترل تماسی را نشان می‌دهد به همراه رله اصلی و رله بوشر و همچنین رله قدرت. توجه داشته باشید که ترانسفورمر قدرت پائین برای مدارهای پانل کنترل در مدار ورودی قدرت ac مشاهده می‌شود.

در حالی که جریان اولیه از ترانسفورمر ولتاژ بالا در زمانی که تمام ورودی های ac برق مدارها بسته می‌باشد انرژی می‌دهد. فیوز 15 آمپری، رله اصلی، سوئیچ اولیه متصل، قطعی دمائی مگناترون، قطعی دمائی دیواره ها و رله قدرت قبل از اینکه ولتاژ ac بر سیم پیچی اولیه ترانسفورمر ولتاژ بالا اعمال می‌گردد، کار می‌کنند. اگر هر کدام از این قطعات از کار بیفتند ولتاژ بالا بر روی مدارهای مگناترون اعمال می‌گردند.

قفل کودک 

این مدل از مایکروویو سامسونگ دارای برنامه خاصی برای کودک می‌باشد. این عملکرد می‌تواند از مایکروویو در برابر مخاطراتی برآمده از استفاده یک شخص ناآشنا یا کودک در زمان غیاب شما محافظت کند. ابتدا کلید PAUSE/CLEAR را لمس کنید. شماره 5 و 7 را بر روی پانل کنترل به شکل همزمان لمس و نگه دارید. تا زمانی که L کوچکی در سمت راست پنجره نمایانگر بعد از 3 ثانیه نمایان شود.

حال، مایکروویو کار نخواهد کرد و عمل پخت انجام نخواهد شد. برای باز نمودن قفل کودک شماره 5 و 7 را در یک زمان لمس و نگه دارید تا L کوچک محو شود. حال مایکروویو(مایکروفر) آماده استفاده می‌باشد.

مدارهای (ac

تمامی قطعات از سیم برق تا به سیم پیچی اولیه از ترانسفورمر ولتاژ بالا ممکن است که در مدار ولتاژ پائین وجود داشته باشند. هر یک از قطعات می‌بایست که برای تعمیر ولتاژ برق از 117 تا 120 ولت ac به ترانسفورمر عمل کنند. عدم کارائی فیوز، سوئیچ متصل، تایمر، سوئیچ پخت، کنترل کننده، triac ، و رله های مایکروویو ممکن است از کارکرد مایکروویو جلوگیری کنند. قطعات دیگر در مدار ولتاژ پائین امکان دارد که جلوگیری کند از کارکرد مایکروویو، اما آنها سهولت سیگنال های عملکرد و مشخص کننده ها را تأمین می‌کند در زمان شکل یابی. 75 درصد مشکلات مایکروویو، به دلیل فیوزهای باز و سوئیچ های متصل معیوب می‌باشند.

این دو قطعه می‌بایست به شکل صحیح عملکرد داشته باشند و یا به غیر از این ولتاژ برق به سیم پیچی اولیه ترانسفورمر ولتاژ بالا نخواهد رسید. شما ممکن است 3 تا 6 سوئیچ گیره ای را در مدار ولتاژ پائین مایکروویو مشاهده نمائید. به غیر از تأمین کردن قدرت به مدارهای مایکروویو. سوئیچ های متصل همچنین عملکرد ایمن مایکروویو را تأمین می‌نماید.

این گونه قطعات ولتاژ پائین همانند دهنده، تایمر، صفحه چرخنده، می‌تواند برای مشخص کردن در زمان تست کردن مدارهای ولتاژ پائین استفاده گردند. اگر موتور نمی چرخد، شما ممکن است که ولتاژ ac را در این نقطه از مدار مشاهده نکنید و یا موتور می‌تواند معیوب باشد. یک چراغ مایکروویو خاموش می‌تواند به سرعت مشخص کننده این باشد که برق ناکافی به مدارهای مایکروویو می‌رسد. زمانی که چراغ پخت یا صفحه کنترل کننده روشن نمی گردد می‌بایست که مشخص کنید که در کجای ولتاژ در مدارهای ولتاژ پائین برق قطع گردیده است.

شما عزیزان می توانید جهت تعمیرات مایكروفر خود با تعمیرگاه ایران ماکرو تماس حاصل فرمایید.